عفو بین‌الملل: احمدرضا جلالی در معرض خطر اجرای حکم اعدام است



عصرنو- سه شنبه ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۰۹ ژوييه ۲۰۲۴

دویچه وله: عفو بین‌الملل در نامه‌ای خطاب به غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی در مورد اجرای احتمالی حکم اعدام احمدرضا جلالی، پژوهشگر ایرانی‌سوئدی هشدار داده و خواستار آزادی او شد.

در این نامه آمده است احمدرضا جلالی که به طور خودسرانه توسط حکومت بازداشت شده و در زندان اوین تهران محبوس است، در خطر جدی به اجرا گذاشته شدن حکم اعدامش قرار دارد. این پژوهشگر دو تابعیتی از آریتمی قلبی، کم خونی و فشار خون بالا رنج می‌برد و از دسترسی به موقع و کافی به مراقبت‌های پزشکی محروم شده است.

این نامه می‌افزاید که وضعیت سلامتی احمدرضا جلالی پس از اعتصاب غذای او از ۶ تا ۱۴ تیرماه ۱۴۰۳ که به گفته همسرش ویدا مهران‌نیا، در اعتراض به بازداشت خودسرانه خود و به دلیل "رها شدن" در پی توافق مبادله زندانیان میان ایران و سوئد بوده، رو به وخامت بیشتر گذاشته است.

در پی توافق مقامات سوئد و ایران در ۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) میان دو کشور تبادل زندانی صورت گرفت که منجر به آزادی حمید نوری، مقام سابق قضائی ایران شد. نوری از سوی دادگاهی در سوئد در رابطه با نقش‌اش در قتل‌عام زندانیان دهه شصت محکوم به حبس ابد شده بود. در ازای آزادی نوری، جمهوری اسلامی دو شهروند سوئدی زندانی در این کشور را آزاد کرد.

عفو بین‌الملل در نامه خود به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی می‌نویسد: «از شما می‌خواهیم که فوراً هرگونه برنامه‌ریزی برای اعدام احمدرضا جلالی را متوقف کنید، محکومیت و حکم اعدام وی را لغو کنید و به فوریت او را آزاد کنید، زیرا بازداشت وی به دلیل عدم رعایت شدید حقوق دادرسی عادلانه خودسرانه است.»

این نامه می‌افزاید: «تا زمان آزادی، احمدرضا جلالی باید از مراقبت‌های پزشکی کافی برخوردار شود و در برابر هر نوع شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها محافظت شود. تحقیقات سریع، مستقل، مؤثر و بی‌طرفانه در مورد افرادی که مظنون به صدور دستور، کمک یا مشارکت در اقدامات غیرقانونی علیه او هستند باید انجام شود و مظنونان به این گونه جرایم در دادگاه‌های عادلانه به دست عدالت سپرده شوند.»

احمدرضا جلالی آوریل ۲۰۱۶ به دعوت دانشگاه تهران و دانشگاه شیراز به منظور شرکت در کارگاه مدیریت بحران به ایران سفر کرد و در ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ از سوی عوامل سازمان اطلاعات سپاه پاسداران دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.

جلالی در بهمن ۱۳۹۵ بدون حضور وکیل مدافع در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام "جاسوسی" به اعدام محکوم شد؛ اتهاماتی که او قویا آن را رد کرده است. این پزشک همچنان در معرض خطر اعدام قرار دارد.

مقامات سوئدی ۱۵ ژوئن سال جاری (۲۶ خرداد) دو شهروند سوئدی به نام‌های یوهان فلودروس، دیپلمات اتحادیه اروپا را که از آوریل ۲۰۲۲ در ایران زندانی بود و سعید عزیزی که در نوامبر ۲۰۲۳ بازداشت شده بود را با حمید نوری ۶۳ ساله، یکی از مقامات سابق زندان‌های ایران که در سوئد به حبس ابد محکوم شده بود، معاوضه کردند. این معامله اما شامل جلالی نشد. او در دوران حبس تابعیت سوئدی دریافت کرده بود.

ویدا مهران‌نیا روز سه‌شنبه ۲ ژوئیه (۱۲ تیرماه) گفت که پس از ملاقات با وزیر امور خارجه سوئد که برای تحت فشار قرار دادن او جهت آزادی همسرش صورت گرفته بود، "بسیار ناامید" شده است.

مقامات سوئد گفته‌اند که تمام تلاش خود را برای آزادی جلالی در جریان مبادله زندانیان در ماه ژوئن به خرج داده‌اند، اما تهران از بحث در مورد پرونده او خودداری می‌کند، زیرا ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد.

ویدا مهران‌نیا با بیان اینکه به تلاش‌ها برای آزادی همسرش ادامه خواهد داد، گفت: «امیدوارم سوئد پس از هشت سال و سه ماه در این رابطه پاسخ دهد.»
Tags:

مادران پارک لاله ایران

خواهان لغو مجازات اعدام و کشتار انسانها به هر شکلی هستیم. خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی هستیم. خواهان محاکمه عادلانه و علنی آمران و عاملان تمامی جنایت های صورت گرفته توسط حکومت جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل آن هستیم.

0 نظر

دیدگاه تان را وارد کنید